زمان جاری : جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 5:18 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 208
نویسنده پیام
vicente آفلاین



ارسال‌ها : 2
عضویت: 27 /9 /1398
معرفی دستگاه سولئا
در این تاپیک به معرفی و توضیح درمورد دستگاه سولئا میپردازم و دوستان میتونن سوالاتشون در مورد این پالو رو اینجا مطرح کنند

دستگاه سولئا جز دستگاه های اصلی می باشد.این دستگاه هم مثل بسیاری دیگر از دستگا های موسیقی فلامنکو دارای ریتمی با دوازده ضرب می باشد.
تاکیدات این ریتم بر روی ضرب های 3،6،8،10،12 می باشد.
معمولا نکته ای که ممکن است هنرجویان را به هنگام نوازندگی با کمپاس آزار دهد همین نکته ضعیف بودن ضرب اول می باشد که تشخیص آن در ابتدای یادگیری کمپاس به دلیل ضعیف بودن مشکل است.
دستگاه سولئا سرعت بالایی ندارد که همین سرعت تقریبا کُند آن برای نواختن آرپژ های دوبل مختلف بسیار مناسب است و همچنین نیازمند رعایت دقیق تاکیدات ریتم می باشد.
دستگاه سولئا معمولا در می فلامنکو ساخته می شود(por arriba) البته موارد استثنا دیده می شود که آهنگساز به جهت نواوری و ایجاد فضایی جدید اقدام به ساخت سولئا در مُد دیگری نموده.
در ادامه لینک دانلود چند سولئا از ویسنته آمیگو،چیکوئلو و پاکو دلوسیا را قرار میدهم تا دوستانی که کمتر با این دستگاه آشنا هستند بیشتر به آن گوش کنند.
دوستان دقت بفرمایید که سولئا به غیر از شکل سنتی آن که حالت ریتمیک دارد به شکل شبه ریتمیک هم ساخته و نواخته میشود که سولئا چیکوئلو و ویسنته آمیگو که برای دانلود شما عزیزان قرار داده میشود از این نوع هستند.سولئا شبه ریتمیک در واقع با توجه به ریتم ساخته میشود ولی به هنگام اجرا بصورت مخلوط با ریتم و بدون ریتم اجرا میگردد،یعنی بعضی قسمت ها شما ریتم دار بودن قطعه را حس می کنید ولی در بسیاری از قسمت ها همانند قطعات بدون ریتم،تند و کُند می شود و معمولا سولئا شبه ریتمیک در انتها به یک قسمت ریتمیک بسیار زیبا ختم میشود که در سولئا چیکوئلو و ویسنته آمیگو دیده میشود و دارای ریتم مشخصی می باشد که به آن اصطلاحا سولئا پارا بایلار(سولئا مخصوص رقص)گفته میشود.البته سایر نوازندگان هم شبه ریتمیک های بسیار زیبایی ساخته اند اما ما در این تاپیک به قرار دادن همین دو نمونه اکتفا می کنیم(که البته مثال های بسیار عالی هم هستند)
اجرا سولئا بصورت شبه ریتمیک دارای نکات بسیار بیشتر و مشکل تر نسبت به نوع ریتمیک آن می باشد که در واقع یادگیری این نوع از سولئا مربوط به بخش خاص و تقریبا پیشرفته ای از آموزش فلامنکو می باشد و باید بصورت اختصاصی روی آن بحث شود.
دقت کنید که فقط اجرای یک سولئا شبه ریتمیک دلیل بر این نیست که نوازنده میداند چه میکند.تقریبا بیشتر نوازندگان ایرانی به هنگام نواختن قطعات شبه ریتمیک و لیبره مشکلات بسیار زیادی دارند که به وقتش در مورد اون هم صحبت خواهیم کرد

یکشنبه 22 دی 1398 - 14:48
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | معرفی دستگاه سولئا | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS